Waterschap Hollandse Delta  
Calamiteitenzorg
agrarische avonden 2017
 

De  alertering door het KNMI start bij berekening van reeds gevallen en nog te verwachten neerslag van meer dan 20 mm per etmaal, zegt calamiteiten coördinator Niels Robbemont. “Afhankelijk van de mate van overschrijding van het risicoprofiel en de daarbij nog wel of niet mogelijke bergings- en afvoercapaciteit van de watersystemen in de regio’s van Hollandse Delta   start de calamiteitenbestrijding.”

Gewijzigd peilbeheer

Hollandse Delta heeft ook wijzigingen in het peilbeheer aangebracht, waardoor peilbeheerders nu sneller kunnen reageren op verwachte of acute extreme weersomstandigheden.

Alle peilbeheerders mogen onder normale weersomstandigheden zelf beslissen om het waterpeil aan te passen, als dat nodig is. Uiteraard binnen de grenzen die het peilbesluit toelaat. Dat wil zeggen: maximaal 10 centimeter boven of onder het normale peil. Bij calamiteitenbestrijding kan nog verder afgeweken worden van het normale peil als dit nodig is om wateroverlast te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken.

Bevoegdheden laag in de organisatie

Bij een calamiteit liggen de bevoegdheden laag in de organisatie. “Op grond van de door het waterschap aangepaste calamiteitenbestrijdingsplannen kunnen in de regio’s de eerste benodigde maatregelen worden genomen, en mensen en middelen op incidentlocaties worden ingezet . Dit levert een tijdwinst op,” zegt calamiteitencoördinator Niels Robbemont.
 
 
Noodpompen
noodpomp  
De calamiteitenorganisatie van Hollandse Delta is veranderd. Aanleiding voor de veranderingen zijn de evaluaties van de wateroverlast in 2013 en 2015. Robbemont: “We gaan de komende jaren verder met investeren in vervanging van mobiele pompen en trainingen in het plaatsen van deze pompen op daarvoor ingerichte locaties en mogelijke locaties door eigen medewerkers en aannemers.”
 
 
Informatie delen

Hollandse Delta heeft ook de informatievoorziening van zijn calamiteitenorganisatie aangepast. Informatiecoördinatoren zijn aan de calamiteitenorganisatie toegevoegd die, ondersteund door een crisismanagementsysteem (LCMS), snel informatie over de actuele en verwachte situatie kunnen delen binnen het waterschap en met de externe crisispartners van het waterschap. Met deze informatie kan het waterschap ook alert reageren op vragen en opmerkingen over het optreden van het waterschap bij (dreigende) calamiteiten.  Dit biedt ook de mogelijkheid om via sociale media als twitter en live blogs informatie te verspreiden en actief te communiceren op basis van gevraagde informatie door de omgeving.

Expiriment met contactpersonen in de polder

Bij wateroverlast is het belangrijk om naast informatie uit geautomatiseerde meetsystemen snel over actuele geverifieerde informatie uit de polders te kunnen beschikken. Daarom zal het waterschap in 2017 in de Hoeksche Waard een expiriment uitvoeren met 25 contactpersonen in de polders, die zich daarvoor hebben opgegeven. Getest zal worden hoe snel en effectief tussen contactpersonen en waterschap informatie wordt gedeeld, en of dit leidt tot het sneller en effectiever nemen van maatregelen bij wateroverlast. Als dit experiment slaagt zal Hollandse Delta overwegen dit ook in de overige regio’s te gaan testen.



 
 
 
 
Over het waterschap
 
Contact
 
 
 
 
 
Twitter
 
Facebook
 
Youtube